dinsdag 19 juli 2016

Payday!

Morgen is het weer payday. En omdat ik even geen puf meer heb om heel creatief te schrijven doe ik vanavond al even een samenvatting van de afgelopen periode. En het was een interessante periode.

afgelopen periode


- op dag 2 van de periode werd onze fiësta in elkaar gereden. Vriendlief was een week thuis met een lichte hersenschudding. Inmiddels is vriendlief weer redelijk opgeknapt en is bekend dat de auto naar alle waarschijnlijkheid Total Loss is. Het betekent echter ook dat deze auto de hele maand niet getankt hoefde te worden.

- VL had de carbagerun. Een geld etend doch onvergetelijke ervaring. Met aansluitend nog een weekje vakantie eraan vastgeplakt samen met "moi" die was ingevlogen.

Het budget is volledig op gegaan, maar wel op een hele andere manier dan gepland.

BudgetWerkelijk
Brandstof€300€134,69
Boodschappen€150€156,62
Leuke dingen€150€126,13
Vakantie€300€555,81
Overig€300€231,61


Zoals je kunt zien is de vakantie veeeeel duurder geworden dan gepland. Dit kwam deels doordat het prijspijl wat hoger was dan 2 jaar geleden, maar vooral door bewuste keuzes om toch extra uitjes te maken. Zo was bijvoorbeeld het waterpark wat we bezochten alleen al €50. Ook de carbagerun van vriendlief viel hoger uit. Op de creditcard staat ook nog ongeveer €250 die aankomende periode afgeschreven wordt.

Komende periode


Voor komende periode hanteer ik een wat afwijkende planmethode. Er lopen op het moment veel zaken. Er loopt een verzekeringszaak waarvan ik de afloop nog niet weet. Ik verwacht nog op een aanslag van de belastingdienst, maar ik weet niet wanneer. Ik weet niet of ik deze periode nog een auto ga kopen of niet. Kortom de komende periode is slecht te voorspellen.

Ik ga daarom voor de "wing-it" versie en hoop dat ik inmiddels voldoende instinct heb om de boel rond te breien. Ik behoud voor nu mijn standaardbudget met €50 extra voor de boodschappen i.v.m. mijn verjaardag. Maar er valt geen bedrag voor vakantie onder. Ik hoop de komende periode weer te besparen op alle vlakken (vooral brandstof) en daarmee een deel van de €250 creditcard uitgaven af te dekken. Alles wat ik tekort kom haal ik aan het eind van de maand van de vakantiegeld rekening. Als de aanslag van de belastingdienst komt dan haal ik deze rechtstreeks van de huishoudrekening. Hier heb ik immers deze periode mijn teruggave op gestort. Belastingzaken vallen overigens nooit onder mijn normale budget.

Budget
Brandstof€300
Boodschappen€300
Leuke dingen€200
Vakantie€0
Overig€300

Sparen?


Afgelopen periode was ondanks alles een vette maand voor de spaarrekening. Er werd €2048 gespaard. Dat was inclusief een deel van mijn vakantiegeld en een belastingteruggave van €698. 

Komende maand wordt echter een bijzonder magere maand. De vaste lasten zijn hoger door een afrekening van het eigen risico van €215. Ik verwacht een aanslag van €213. En als ik ik niet kan besparen moet ik ook geld opnemen van de vakantierekening. Op dit moment heb ik 650 euro in de planning staan zonder aanslag en zonder vakantieopname. In het ergste geval blijft hier aan het einde van de maand nog 200 euro van over. 

Tja, het kan niet altijd feest zijn en het is misschien niet veel, maar het is nog altijd een plus op het saldo.

Hoe gaat het met jullie spaarrekeningen zo rond de vakantietijd?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...